Rabu, 3 Mac 2010

luahan....

10.19 pm 03/03/10
aku sedih..walaupun airmata aku jatuh non-stop tapi aku still tak tenang..memang aku jenis yang suka simpan dan pikir walau benda yang remeh..tapi kali ni masalah sangat mengganggu mind aku..sampai bila mama akan rasa hidup macam tu..mama tak bagi aku pikir sangat sal hal ni tapi tetap kena pikir coz bagi aku sekarang aku je anak yang ley tolong mama..aku tahu banyak tanggungan mama.tapi aku tak boleh tengok mama sedih..

dulu..berlapar perkara biasa kami..hidup kami cukup2 makan..pe yang ada kami syukuri sepenuhnya..kadang2 nak merasa makanan mahal2 sekali setahun pon susah..tapi kami tak penah gaduh adik beradik..kami kongsi sama rata..kalo along rasa cikit,angah,achik,aku dan adik2 akan rasa gak cikit..baju kami,susah nak bertukar..satu track-suit kami pakai bertahun tak berganti..kami tak pernah mengeluh..tapi mama sentiasa pastikan kami dapat baju raya baru walau kain kami bukan dari sutera, kasut kami bukan yang berjenama..kami happy ngn hidop kami..ada masa,abah & mama akan luang masa tok cakap2 ngan kami,gurau..walau mama tegas,tapi ke'cool'an abah selalu tenangkan keadaan.

aku still ingat,setiap hujung minggu atau cuti skolah kami adik beradik akan pergi ke kebun getah tok tolong abah.kami tolong kutip susu getah beku..pernah aku jatuh ngan guni yang berat.huhu!!!nseb bek adik aku ada..kaki aku luka..tapi tu kenangan paling best..best sangat..pas wat keje kami mandi kat sungai..letak kaki lam air then ikan2 kecik datang gigit2 kaki.bestnye!!!rindu suasana dulu...abah wat pondok yang besar tok kami..kat situ kami berehat dan makan.mama sediakan bekal dari rumah..suka sangat..kadang2 kami balik jalan kaki.jauh berkilometer tapi kami borak2 sampai hilang rasa penat..

kenangan tu tak boleh di beli..sangat bermakna..aku belajar hidup susah dan tanam azam tuk bantu family aku..aku tak nak adik2 aku rasa ape yang aku penah rasa dulu..kalo boleh pe je diorang mintak aku nak bagi..betul...

adik bongsu aku nak pergi kem UPSR..dengan bayaran RM120..aku teringat time aku nak amek UPSR dulu..hanya orang yang mampu je ley pergi kem 2..aku nak pergi,tapi aku tahu parents aku tak mampu..mama aku dapat tahu sal kem 2 and ask me tok pergi..n pada hari last pembayaran tu, abah datang ke pejabat sekolah dan bayar..aku tahu abah pinjam duit kawan abah..aku sedih..parents aku berkorban tok aku..so sekarang aku kena 'bayar' balik semuatu..WAJIB!!!

aku sedih...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...