Rabu, 24 Ogos 2011

jom mengait!

 

 assalamualaikum..

Pejam celik pejam celik tengok2 cuti sem daa tinggal dua minggu jew lagi (*sedihss!)

Macam tak caya da lebih dua bulan jugak aku jadi penganggur terhormat kat umah.

Teringat awal2 cuti sem, punye semangat nak cari keje part-time. And aku da mintak keje kat kilang, tapi mama tak bagi..(*naseb laa~). Mama asked me to join kelas menjahit so that my ‘menjahit’ skill way better. Yang sedihnya aku tak dapat join kelas menjahit sebab pendaftaran only after raya..(+_+)

So…

Dengan azam yang padu gteww~  aku pon mula cari basic info sal MENGAIT (kait jarum satu jew~).

At first aku belajar macam mana nak hold jarum and benang. Then start ngan the basic and simple step iaitu kait tali air (kta).

haa…gambar kat bawah ni show some basic steps nak mengait…

Belajar crochet

Actually, mengait ni is all about regangan benang. Kita hanya perlu tahu basic crochet then boleh start mengait ikut kreativiti kita. Maybe for newbie macam aku, need carik2 lam internet and rujuk buku untuk dapat idea.

Tapi honestly mengait sangat menguji kesabaran (*maybe sebab aku masih baru dan blur =P). apep0n, mengait nie best and saat paling happy bila hasil kait kita siap!

Photo0370 photo0379

*gambar 1: alas gelas

*gambar 2: alas pasu bunga (kerang terbuka)

Photo0368

yang nie still in progress, sebab nak wat alas meja (besor and need kait banyak bunga).

cantik tak? huhu! Sedikit tidak kemas sebab still belajar.

Jadi, for those yang tak tahu nak wat pe time cuti belajar laa mengait. Syok tau. Even sekarang sumer nie kita ley beli tapi hasil tangan sendiri sangat buat kita rasa puas.

Wallahua’llam…

creadit to Dinah's Crochet Shop sebab banyak give me idea! Thanks!

RA: menghitung hari2 terakhir Ramadhan~ +_+

4 ulasan:

  1. saya nak beljar asas mengait..izin copy yer gambar basic crochet lace 2..hehe..boleh ke?

    BalasPadam
  2. Kalau x de jarum kait nk guna apa ye ?
    Tq

    BalasPadam
  3. Saya nak mulakan mengait semula.sudh lama tak mengait.minat sangat bila tengok banyak patern yang cantik2 saya nak mencuba mengait .

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...