Selasa, 31 Julai 2012

Cerita Pakcik Teksi


Assalamualaikum…

Sekadar berkongsi kisah hidup dan pendapat yang Insyaallah dari hati bukan nafsu semata.

19 Julai 2012, disebabkan Encik Tunang tak dapat jemput balik  keje, maka aku dengan Hakim terpaksa cari jalan sendiri nak balik. At first kami rancang nak balik dengan bas, tapi kebetulan cuti awal Ramadhan maka kami naik teksi.

Seberang jalan terus dapat teksi. Lega.

Dalam kereta tu hanya ada seorang je penumpang. Makcik usia dalam 40-an dengan barang-barang borong dia yang jelasnya kain dan tudung. Dan sangat banyak.

Bila teksi gerak, aku terkesima.

Pakcik tu bawak 40 km/jam dari KB sampai Machang.
Ya Allah, sabar jela.

On the way, ada sorang pakcik naik teksi. Bayangkan barang-barang makcik tu dah almost half tempat duduk, aku terhimpit kat tengah-tengah ni dah nak jadi ikan sardine. Sikit je lagi. Serius!

Makcik tu lak asyik laa dok gerak-gerak yang memaksa aku yang kat tengah-tengah ni berhimpit dengan pakcik 2.

DAN YANG PALING AKU NAK MARAH RASA NAK MAKI PAKCIK SEBELAH BILA DIA KEEP MASUKKAN TANGAN DALAM POKET SELUAR BELAH KANAN ATAU DENGAN KATA LAIN BELAH AKU DUDUK! 

PAKCIK, TANGAN TU DOK DIAM KANG ADA NAK KENA IKAT KAT  TAYAR KERETA KANG!

DAH TAHU TEMPAT SEMPIT, RAPAT-RAPAT, TOK SAH DOK NGADA NAK MASUK TANGAN BAGAI! AKU RASA NAK JERIT KAT SITU GAK. WALAUPUN LUARANNYA TAK NAMPAK GESEL-GESEL KAT AKU TAPI HAKIKATNYA TETAP SAMA, RABA!
AKU MEMANG PANTANG LAAAAAAAA!!!

Dan sampai Ketereh PAKCIK tu turun. Lega sangat-sangat.

Dan masih, pakcik driver teksi still bawak 40 km/jam


*ambil gambar sisi pakcik tu untuk menjaga maruah beliau. Gtew~

Pakcik tu dah nampak agak uzur sebenarnya. Bawak perlahan tu dah satu hal. Ada ketika sampai nak hit belakang kereta depan. Cuak tak yah dok cita. Kena hon dek kete belakang sebab pakcik suka tukar line.

Again, sabor jela.

Naik teksi pukul 3.45 pm and still sampai Machang around 5.15 pm..hurm


*ini muka kesian aku.
(kesian ke??)

p/s:
1. kepada PAKCIK suka-masuk-tangan-dalam-poket seluar semoga ada hidayah untuk PAKCIK dan sedar.
2. kepada pihak yang berkenaan, mungkin lepas ni buat limit umur untuk driver teksi. Bukan la demand nak driver muda, tapi untuk keselamatan bersama. Untuk pakcik driver tu, untuk aku sebagai penumpang. Mungkin kena letak criteria tertentu untuk terus drive teksi. SERIUS!

+hidup kena sabor....+

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...