Selasa, 31 Julai 2012

Internship: kes 3



Kes: Kebakaran bilik pejabat sekolah (Sekolah Agama)
Lokasi: Pasir Tumboh, Kelantan
Anggaran waktu kejadian: 3.00-4.00 pagi

Kes kali ini agak mencabar. Salah satu sebabnya adalah ia kes yang agak berat and second thing is, aku tak sempat lagi study tajuk electrical fire. So basically, basic je aku tahu.

Once sampai, semua mata dak sekolah tengok. Nervous kot. Aku and Hakim dah macam wartawan nak pegi buat liputan kat tempat kejadian.


*jari tu tunjuk kedudukan ofis yang terbakar


Naik ke tingkat atas bangunan. And this is what we saw.


Full picture of fire origin

Sambil pegawai penyiasat ambil gambar dan teliti tempat punca kebakaran, kami pun sibukkan diri bertanya. Bukan senang nak belajar sambil tengok contoh yang real.orang cakap lagi senang lekat.


Encik Wan Azmi actually did explain about how to investigate fire scene.
*ada interruption luar 


Dan critical thinking is very important.


 Encik Zul sedang menguji tahap 'critical thinking'.

Time pegawai penyiasat bagi penerangan kat pengetua dan cikgu2 adalah part paling menguji tahap kesabaran. Mana taknye, diorang awal2 cakap ada orang bakar ofis. Sebab ada kesan geledah. 


Bilik guru yang kena geledah, sebelah ofis yang terbakar

Bila pegawai bagitahu yang kebakaran berkait ngan overload arus elektrik, diorang keep cakap ada orang yang nak buat dajal.

*reminder: part paling menguji kesabaran.

Time aku dok belek2 amplifier box,ada sorang cikgu perempuan (a.k.a ustazah) tanya:

“dia bakar kat mana?”

So, untuk bertindak professional, aku terangkan setakat aku mampu.
(kalau salah fakta,mati laaa!)

“terbakar ni bukan sebab ada orang bakar, tapi sebab overload arus elektrik. Maybe terlebih voltan atau ada alatan elektrik yang rosak.”

And aku tak mampu nak terangkan panjang lebar sebab, muka diorang dah berubah.

Pelik kot.

Hmm..
*reminder: part paling menguji kesabaran.

Kalau ikutkan salah, dari main fuse sampai laa ke plug sambungan dalam ofis, semua tak mengikut piawaian yang sepatutnya.


*belah kiri is fuse yang disambung tak ikut piawaian and kanan yang sepatutnya.

Fuse bersambung, so takde kawalan voltan elektrik untuk mengalir ke seluruh bangunan sekolah, plug dalam ofis tak semua off, alatan pon sama. Soket tak cabut. Banyak kecuaian sebenarnya.

And untuk tanggapan diorang yang ada orang nak buat dajal, aku yakin setakat ni tak ramai manusia yang berani nak pertaruhkan nyawa sendiri untuk pergi bakar wayar elektrik semata-mata nak bakar ofis sekolah.
Maybe kalau orang tu cerdik, baik bakar je bahagian dokumen, lagi senang. (owhhh..bukan bagi cadangan ni!)

Apa yang pasti, memang dah terbakor semuanya!


*beza pada bingkai tingkap


*iklan!
sape kata aku tak happy praktikal!


*mangsa yang terkorban~
Case masih dalam siasatan.

sekian~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...