Rabu, 9 Mac 2011

tak nak!

Salam…

Kesedihan melanda diriku sebenarnya…

Aku paling tak suka kalau orang rapat dengan aku atas sebab kepentingan diri semata-mata. Yes! Sape yang suka kan.

Aku nak orang kawan dengan aku sebagai kawan bukan nak jadikan aku ‘bahan’ ujikaji atau sebagai ‘umpan’ meluaskan empayar ‘bzzness’ yang AKU TAK SUKA!

Isnin malam lepas, seorang senior ajak aku join SEMINAR KEUSAHAWANAN kat Damansara. At first, aku pelik gak. Ada lagi ke orang yang baru kenal terus ajak g seminar kan. Free lak tue. So, dengan niat nak berkawan, aku pegi laa. Dan mangsa yang menemani aku,Aqidah. (p/s:I really am sorry yunk..+_+)

Dalam 8.30p.m. kami bergerak ke Damansara, about 45 minutes sampai. Bit of curious sebab dewan seminar tue kat tempat tertutup. Even agak mewah tap still PELIK!. Senior and adik dia pakai baju formal like akan handle seminar tue.

Masuk-masuk jew dewan sorang lelaki tengah bercakap (lupa lak namanya..). dak UIAM. Tengah cerita apa jenis perniagaan mereka, dapat untung bagai, itu ini, merapu-merapu, mengarut-ngarut!

OMG!!!!!!!!!!

Nape tak cakap awal-awal yang seminar tue is about MLM or manje (laa sangat kan??!) dengan panggilan kuparat Network Marketing!!!

%*&#^%#@&^%@#$

-bukan niat mencarut tapi MARAH!-

Betul ada kaitan dengan PENDIDIKAN, tapi program Score-A is still an MLM and im deadly hate it!

I hate IT!

Sorang-sorang kuar bercakap pasal kejayaan dengan produk diorang tue, jalan paling senang nak cari duit la. Dapat sijil akuan Syariah la. (hey! Pasal hukum agama pon ley wat main-main ke???)

Sayyidina Umar al-Khattab r.a. telah mengingatkan:

لا يبع في سوقنا إلا من قد تفقه في الدين

Ertinya : "Jangan seseorang kamu berjual beli di pasar kami, kecuali ia telah mendalami ilmu (hukum) agama tentangnya" ( Riwayat Tirmidzi, no 487, hlm 129 ; Albani : Hasan)

Rujukan: (klik disini)

Yang aku perhatikan, salah satu taktik yang diorang guna untuk tarik lagi ramai orang ialah DUET! Terutama student macam aku! Yerla kan, hidup sekarang nie sumer pakai duit, tapi bukan tue jalan yang aku akan pilih! NO WAY!

Time on the way balik ,lagi benda aku tak suka happened! Why???

That senior asked us about the talk and aku jawab OK laa and HAPPY dengar kejayaan diorang (*wat gaya Oh!yeahh..) +_+

Memang laa boleh bangga daa kaya, hidup mewah. Tapi kalau cara tak betul, tak halal??

Down!~

Adik senior tue lak dok pujuk suruh book ticket untuk seminar (70MYR). Bukan sebab bape banyak kena bayar, or dia akan pulangkan dua kali ganda bayaran tue tapi AKU TAK NAK! (katakana tak nak pada MLM~)

Macam-macam alasan aku bagi dengan harapan AKU TAK KAN DI “PAKSA” PERGI!

Tension pon ada… +_+

Sebenarnya sebelum ni ada beberapa orang kawan aku yang dah ter’jerat’ dengan perniagaan macam nie. Memang betul ada yang berjaya dan mampu pakai kereta dengan duit sendiri tapi AKU TAK NAK!

Macam-macam aku dengar pasal perniagaan nie. And aku penah baca katkeretamayat.blogspot and kat Aididleaks (sila klik untuk more info yaa!).

Jadi, ini sekadar perkongsian. Kalau ada yang still berminat, go on.

Its all about the choices~ (tapi jangan letak tepi hokum yea~)

Hmm… =.=

Penat daa tension. Mau bersiap, da nak magrib.

Wallahua’llam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...